Hermotorisering Frisian door VCU-TCD

Hermotoriseren van de Frisian was de opdracht van firma Grova-BV (Ulbe Zwaga en Richard Galema) aan VCU-TCD. De Frisian, moest worden voorzien van twee nieuwe motoren. VCU TCD heeft het volledige traject van de hermotorisering voor haar rekening genomen.

Caterpillar en Yanmar

De Caterpillar 3508 motoren leverden elk 1060 pk, met de 2 nieuwe Yanmar 12AYM motoren heeft de Frisian een vermogen van 2 keer 1400 pk bij 1900 toeren. “We hebben het extra vermogen niet direct nodig”, zegt schipper Richard Galema. “We vervoeren voor een vaste opdrachtgever grondstoffen voor veevoer in twee bakken. Daarvoor leveren twee zescilinder Yanmars ook voldoende vermogen. Op dit schip zit echter een certificaat voor 12.000 ton (vier bakken) en dat willen we graag behouden. Met de sterkere motoren kan dat zelfs naar 16.000 ton (zes bakken). Dat vergroot de waarde en verkoopbaarheid van het schip.”

hermotoriseren caterpillar yanmarHermotoriseren

De naderende invoering van ‘EU-Stage V’ speelt ook een rol bij de beslissing om te hermotoriseren. “Dit zijn motoren met een mechanische brandstofinjectie. Die zijn na de invoering van Stage V niet meer te krijgen. Dan heb je elektronische motoren met een commonrail-systeem nodig om de uitlaatgassen-nabehandelingsinstallatie goed te laten werken. Daar ben ik geen voorstander van. Dan heb je een ICT’er nodig om een storing op te lossen”, aldus schipper Richard Galema.

Het verwijderen van de oude motoren, beunkoelers, keerkoppelingen, het uitlaatsysteem en het plaatsen van de vervanging van elk van deze onderdelen is in het geheel verricht door VCU TCD in de haven van Urk.

Terug