Vier leden Urk Maritime aan de slag op Groninger Scheepswerf

Volop Urker bedrijvigheid in het hoge noorden: maar liefst vier Urker bedrijven werken samen op een Groninger scheepswerf aan de installatie en afwerking van twee bijzondere schepen. Een mooi resultaat van het samenwerkingsverband Urk Maritime, én een geweldige stimulans voor het Urker maritieme bedrijfsleven.

Bijzondere situatie

Wie denkt aan maritieme bedrijvigheid, kan niet om Urk heen. Dat moet ook de Groningse opdrachtgever Nauplius Workboats gedacht hebben toen hij na Piet Brouwer Elektrotechniek nóg drie Urker bedrijven inschakelde voor een nieuw project. Hoofdrolspelers zijn Piet Brouwer Elektrotechniek, Scheeps- en Jachttimmerbedrijf De Flux, Marble Automation en De Boer Marine. Piet Roskam, sales manager bij het eerstgenoemde bedrijf, is nauw betrokken bij het project en legt uit hoe bijzonder de situatie is: “Op Urk werken we regelmatig samen, maar dat we nu met vier bedrijven aan de slag gaan op een Groninger scheepswerf, dat is best bijzonder.”

De kracht van samen

De Urker samenwerking in Groningen is een mooi gevolg van het cluster Urk Maritime. Een unieke samenwerking waarin een 20-tal maritieme bedrijven de krachten bundelt. Volgens Stefan Meun Visser van Marble Automation laat het project in opdracht van Nauplius goed zien wat de kracht is van het Urker cluster. “We delen dezelfde mentaliteit en komen elkaar ook buiten het werk regelmatig tegen. Hierdoor is de binding en het vertrouwen tussen Urker bedrijven groot; vaak hebben we aan één woord al genoeg. Dat werkt niet alleen prettig voor onszelf, maar dat merken ook onze opdrachtgevers. De kracht van samen; dát is wat Urk Maritime zo sterk maakt.” 

Verwachtingen overtreffen

Hoe ziet het project in Groningen eruit? Piet Roskam: “We werken aan de installatie en afbouw van twee nieuwe 27m hybride aquaculture service schepen. Beide schepen worden bijzonder modern uitgerust met een hybride dieselelektrisch aandrijving, uitgebreide elektronische apparatuur en een kwalitatief hoogwaardige afwerking.” Het belangrijkste doel tijdens het project? “Het overtreffen van de verwachtingen van de opdrachtgever.” Dat beaamt ook Meindert Jan de Boer van De Boer Marine. “Voor ons zit de grootste uitdaging in het camerasysteem. De opdrachtgever wil niet alleen een groot aantal camera’s, maar vooral ook een onderhoudsarm systeem. Op dit moment zijn we volop bezig met de uitwerking van het ontwerp.”

Startdatum nadert

Op de Groninger werf wemelt het intussen van de Urker bedrijvigheid. De oplevering van het eerste schip staat gepland voor medio 2022. Hennie Molenaar–Kiefte vertelt: 'De Flux is verantwoordelijk voor de betimmering en het interieur. De voorbereidende werkzaamheden hiervoor zijn op dit moment in volle gang, vertelt Hennie Molenaar Kiefte namens het bedrijf. Een nauwgezette klus, legt ze uit: “Alles wordt in 3D tekeningen overlegd met de klant, zodat er een goed beeld ontstaat van het interieur. Pas als alles tot in detail besproken is, gaan we van start met de afbouw.” Enthousiast besluit ze: “We hebben alle vertrouwen in een voorspoedige samenwerking met Nauplius Workboats én alle andere betrokken partijen!” ‘ 

Terug